Politikere lover bedre offentlige tilbud - igjen og igjen

Dagens overskrift har vi basert på en overskrift i Aftenposten. Den innleder en artikkel som har følgende inngress: "Fra tidenes morgen har regjeringer lovet bedre offentlige tilbud". Artikkelens viser utrolig nok ved konkrete eksempler at politikerne svikter disse løftene.

Her følger et utdrag av Aftenpostens artikkel:

"Like sikkert som at den nye justisministeren lover mer politi i gatene, lover administrasjonsministeren en mer åpen og brukervennlig forvaltning.

1984. Aftenpostens elektroniske arkiv går tilbake til 1984. Da varslet Astrid Gjertsen at 50 kommuner skulle delta i et forsøk med utvidet åpningstid og bedre offentlig service.

1987 . Tre år senere sa etterfølgeren Anne Lise Bakken: Målet er å bryte ned skjemaveldet og fjerne køene. Hun lovet spesielt bedring i Biltilsynet.

1988 . Så var det Einfrid Halvorsens tur til å love forsøk med nye åpningstider "som er bedre tilpasset publikums behov".

1990 . Da de borgerlige overtok i 1990, snudde statsråd Kristin Clemet forgjengerens papirbunke og lovet utvidede og mer fleksible åpningstider i offentlig forvaltning.

1992 . Etterfølgeren Oddny Aleksandersen lovet en mer tilgjengelig og servicepreget offentlig sektor. Da hun ga stafettpinnen videre til Tove Strand, var beskjeden at åpningstidene på offentlige kontorer skulle tilpasses brukerne, så de slapp å stå i kø i egen arbeidstid.

1994 . Beskjeden fra Nils Totland var klar: Det offentlige tilbudet måtte tilpasses brukerne.

2001 . Jørgen Kosmo var ikke dårligere: - Folk forventer service, også fra det offentlige.

2002 . Da skulle man kanskje tro at Victor Norman kom til dekket bord i 2002, men:

- Utgangspunktet for all organisering av offentlig virksomhet må være brukernes eller borgernes behov. Skal man få det til, må man begynne med brukerne.

2005 . Moderniseringsminister Morten Meyer: - Det skal bli enklere for oss å møte det offentlige.

Samme år overtok Heidi Grande Røys: - Et mål i fornyelsen av offentlig sektor er å oppnå mer velferd og mindre administrasjon, mer lokal frihet og mindre detaljstyring."

La oss kun kommentere dette ved å si at disse politikerløftene ikke kan bli innfridd: det er umulig at offentlig sektor kan bli bedre (den kan bli bedre i avgrensede og korte perioder på avgrensede områder, men en generell forbedring av det offentlige tilbudet er umulig).

Dette er slik fordi velferdsstaten er et system som ikke kan fungere: en velferdsstat vil nødvendigvis føre til mer byråkrati, høyere skatter, flere offentlig oppgaver, flere lover, en stadig tregere offentlig forvaltning, politikeravmakt, politikerforakt, mer korrupsjon, mer kriminalitet, osv.

Og nå har vi i alle fall sett at en stor avis bekrefter dette, riktignok på ett avgrenset område. Men det å forstå at det prinsippet som Aftenposten så klart illustrerer i sin artikkel ikke kun gjelder dette avgrensede området, men gjelder generelt for alle offentlige tjenestetilbud, kreves det en viss innsikt for å se. Og foreløpig er det ikke så mange som har denne innsikten, og derfor vil problemet i årene fremover dessverre stadig bli verre og verre.