Syke piloter og sinte passasjerer

Også i dag er et stort antall piloter i SAS sykemeldt, og dette vil føre til at hundrevis av flyavganger vil bli innstilt. Dette er det samme som har skjedd de siste dager, og til sammen er mer enn 10 000 passasjerer rammet: det er rammet på den måten at planlagte reiser blir avlyst, eller at de blir påført mange timers venting på flyplassen i håp om at de kan komme seg på en senere avgang. Dagbladet skriver om dette her.

Dette har selvfølgelig store negative konsekvenser for norsk produktivitet, næringslivet vil tape stort på dette. I tillegg er det sterkt negativt at passasjerene blir påført mye bortkastet tid og stor irritasjon. Og vi må ikke glemme de ansatte i skranken på flyplassene, de som må forklare passasjerene at deres fly ikke går, de blir ikke bare utsatte for sinte og irriterte passasjerer, men må også utføre et enormt ekstraarbeid med å skaffe passasjerene andre reiseruter.

Hvorfor skjer dette? Hvorfor er så mange SAS-piloter syke? En flyger forklarer noen detaljer her, men essensen er som følger: SAS var i praksis et monopol som var beskyttet mot konkurranse. Pga monopolsituasjonen, som medførte høyere billettepriser og dårligere service overfor kundene, fikk de ansatte endel kunstige fordeler, dvs. de fikk bedre arbeidsbetingelser enn et fritt marked ville ha gitt. Men denne tiden er forbi, og dagens ledelse i SAS forsøker å tilpasse SAS til en situasjon hvor det er relativt stor konkurranse i flytrafikken. Dette innebærer at mange ansatte vil miste noen av de fordeler som de tidligere hadde fordi andre flyselskaper av staten ble nektet å konkurrere med SAS.

Mao, pilotene melder seg syke for å markere motstand mot en politikk som går ut på at flyverne vil miste fordeler de tidligere hadde, og som de hadde fordi konkurranse var forbudt. Ja, i denne prosessen er det nok gått litt over stokk og stein, og det er muligens gjort feil fra ledelsens side, men slike feil, selv om vanlige journalister og fagforeningsfolk legger stor vekt på dem, er egentlig irrelevante; det som skjer her er at en beskyttet gruppe er i ferd med å miste sin beskyttelse.

La oss også kort nevne et par andre ting: denne aksjonen fra SAS-flygerne er meget skadelig for SAS. Folk ønsker å basere seg på tilbydere som er til å stole på. Dersom SAS har problemer med å få sine fly avgårde, vil folk i stigende grad bestille billetter hos andre flyselskaper. Så SAS-flygernes aksjon kan i verste fall føre til at SAS går dukken.

Så er det dette med sykemeldinger: ansatte har i dag rett til et visst antall dagers fri med lønn pga sykdom - og en egenerklæring er tilstrekkelig. Nå har enkelte kommet på banen og sagt at siden det er tydelig at SAS-flygerne ikke er syke, så misbruker de denne ordningen, og det kan føre til at ordningene må innskrenkes. Man må antagelig være sosialdemokrat eller akademiker for ikke å innse at denne sykelønnsordningen blir misbrukt i stor stil, og ikke bare i aksjoner som denne. Å oppfordre folk til å ikke misbruke ordningen er grenseløst naivt.

Hva er så løsningen på slikt? For det første burde SAS aldri ha hatt noen særstilling, det burde ha vært fri konkurranse i luften fra dag én. Det burde heller aldri ha blitt innført noen lovpålagt sykelønnsordning, slik bør være opp til den enkelte bedrift i samarbeid med de ansatte ved bedriften.

Man hva gjør man nå? Staten bør ikke gripe inn annet enn å liberalisere lufttrafikken fullt ut; AVINOR og flyplassene bør privatiseres, og alle konsesjonsordninger i lufttrafikken bør avskaffes. Mht sykelønnsordningen, så bør denne raskt men gradvis avskaffes.

Og hvis SAS-pilotene fortsetter å sage over den grenen de sitter på, så vil vi alle etter hvert fly andre selskaper enn SAS. Og hva er galt i det?