Studenter lærer mye, både i det som var ment som pensum og i det som hører til studentlivet, men som faller utenfor pensum.
VG forteller i går om noe som mange studenter lærer, men som antagelig ikke var intensjonen til de som laget ordningen som gir studentene denne kunnskapen: "En av fire studenter studerer ikke. 25 prosent av studentene som begynte på Universitetet i Oslo i fjor, tok ingen studiepoeng."
VGs kilde er Universitas, som forteller at 25 % av de 6000 som møtte opp på UiO første skoledag i 2003, ikke har skaffet seg ett eneste studiepoeng.
Det kan være mage grunner til at 25 % av studentene ikke studerer, men en av grunnene, kanskje den viktigste, kan være at disse melder seg som studenter - melder seg på kurs, betaler den symbolske studieavgiften, etc. - for derved å nyte godt av det meget store antall tilbud og rabattordninger som er beregnet på studenter (stipender, studielån, rabatt på flybilletter og trikkekort, studentboliger, osv.)
Det de unge studenter lærer av dette er hvordan man skal sno seg for å utnytte det enorme antall støttordninger som finnes på alle områder i Norge i dag.
Denne kunnskapen kan komme disse "studentene" til stor nytte senere i livet, for nesten uansett hvor de vil begynne å arbeide, vil de arbeide i en bransje som er avhengig av å motta økonomisk støtte fra staten.
Men det burde være enkelt å se at disse ordningene direkte oppfordrer til uærlighet og korrupsjon, og jo flere slike ordninger det finnes, jo større og mer utbredt blir graden av uærlighet og korrupsjon i samfunnet.
DLF er selvsagt sterkt imot alle støtteordninger; vi mener at alle - personer, bedrifter, virksomheter - har all rett til fullt ut å beholde det de tjener og det de eier. Vi mener at det offentlige ikke skal dele ut penger, hverken i form av direktestøtteordninger, subsidier, stipender og lån. Vi mener at kun dette kan sikre et samfunn som er preget av viktige dyder som ærlighet og produktivitet.