Som kjent er den tyske lavpriskjeden Lidl nå i ferd med å etablere seg i Norge. Lidl selger i stor grad egne merker, og har derved gjort hele prosessen mellom produsent og forbruker svært effektiv, men svært lave priser som resultat. Vi ser med glede på at norske forbrukere får enda et alternativ å velge mellom, og vårt syn er at dette er et gode for forbrukerne.
Det er interessant å se andre norske grupperingers reaksjon på Lidls kommende etablering.
Nettavisen forteller i dag at Coop varsler "krig" mot Lidl. De vil selge DVD-spillere til 399 kroner og PC'er til spottpris - dette mener Coop skal gjøre livet surt for den tyske superlavpriskjeden. Coops viktigste "våpen" mot Lidl er salg av store partikjøp av elektriske artikler til sterkt reduserte priser. Det er ikke langt unna den strategien som Lidl selv har gjort seg kjent for.
- Like over jul skal vi selge 1500 PC'er som i dag koster rundt 10.000 kroner på Elkjøp, opptil 30 prosent billigere på Prix. Det er klart elektrokjedene merker dette, sier informasjonssjef Håkon Ødegaard i Coop til Nettavisen.
Dette viser at konkurranse er til forbrukernes fordel.
Men ikke alle reagerer som Coop. Norges Bygdeungdomslag (NBU) mener norske forbrukere bør boikotte Lidl. NBU frykter at effektene av Lidls etablering i Norge blir en rasering av bygdene, samt at etablerte dagligvarekjeder blir utkonkurrert.
Hvis folk frivillig vil kjøpe dyre matvarer for å opprettholde et spredt bosettingsmønster, så har de all rett til dette. Man ette DLFs syn er det helt galt hvis myndighetene forbyr etablering av Lidl i Norge, dette er ikke annet enn å bruke tvang for å hindre folk i å kjøpe billig. Tiden for slike forbud er heldigvis over, ser det ut til.
- Vi ønsker at folk skal kjøpe norske produkter, og tenke på konsekvensene av det motsatte, sier lederen i NBU, Torunn Elisabeth Kvarme. Hun mener antagelig at å kjøpe norsk vil være en støttet il norske industri og norske arbeidsplasser.
Vi mener at Kvarmes resonnement er feil. Vi mener at enhver bør kjøpe det produkt som vedkommende totalt sett gir ham eller henne størst nytte - om det er produsert i Norge eller USA eller Japan spiller ingen rolle.
Men er det ikke slik at man bør kjøpe norsk for å opprettholde norske arbeidsplasser? Nei, dette er feil. Hvis en nordmann kjøper en japansk vare, så betaler han i norske kroner. Den japanske produsenten må da benytte de norske kronene som den mottar i Norge. Hvor kan man ellers handle for norske kroner? Derfor er det like god støtte til norske arbeidsplasser å kjøpe japansk som å kjøpe norsk. (Denne prosessen går på lang sikt i balanse hvis den unngår offentlig innblanding. Den har flere elementer enn vi direkte har nevnt her, den kan for eksempel gå innom flere land og flere valutaer, og kursen mellom de ulike valutaer spiller også en rolle - derfor er det så viktig å ikke ha statlig styring av valutakurser og pengemengde.) Full frihandel vil føre til at land sannsynligvis vil produserer andre ting enn og i andre mengder enn i dag, men det vil føre til at alle produserer det de er mest effektive til å produsere.
Hvis Lidls etablering i Norge er et tegn på økende frihandel, så er dette et gledelig tegn. Og vår velkomsthilsen går ikke kun til Lidl, men til alle firmaer som ønsker å etablere seg i Norge. Full frihandel gir høyest velstand, og det er dette DLF er for.