I en helsides annonse i dagens Aftenposten påstår Høyre at en av fem elever som går ut av skolen - dagens norske, offentlige skole - ikke kan lese på en skikkelig måte.
Høyres løsningsforslag består i å bruke enda mer penger på den offentlige skolen.
Hvis en hvilken som helst annen virksomhet hadde en feilprosent på 20, dvs. hvis et av fem fullførte prosjekter ikke var brukbare, så hadde den gått konkurs for lengst. Men dagens offentlige skole har så mange konkurransefordeler at alternative tilbydere har meget små sjanser til å bli stotre. De få konkurrentene som allikevel finnes viser seg i alle undersøkelser å ha langt bedre resultater enn den offentlige skolen: feilprosenten er der 0. (Nå er det også forhold som gjør det problematisk å foreta en slik direkte sammenligning.)
Vi skal ikke denne gangen si noe om hvorfor politikerne tikl tross for de dårlige resultatene ønsker å holde fast på den offentlige skolen. Det vi skal gjøre er kort å påpeke DLFs alternativ.
DLF ønsker selvsagt at alle barn skal få en god og trivelig skolegang med alle typer utfordringer. DLF ønsker at lærene skal være gode og at dårlige lærere ikke skal få fortsette som lærere. Vi ønsker at foreldrene aktivt skal følge med i sine barns skolegang, de bør passe på at deres barn lærer, at lærerne og alt annet ved skolen er av god kvalitet, at lærebøkene er nye og gode, at barn ikke mobbes, at det fysiske skolemiljøet er rent, at bygninger er velholdte og trygge, etc.
I dag er det nesten kun de private skolene som kan tilby dette.
Den offentlige skolen i dag er i meget stor grad bastet og bundet av regler, forordninger, fagforeningsmakt (et svært negativt eksempel på dette så vi i våres: det er alltid de yngste lærerne som må gå ved innskrenkninger), ufleksible læreplaner etc. at svært mange elever mistrives og at en stor del av elevene lærer svært lite.
Dessuten har politikerne styrt skolen i flere tiår. Problemene har blitt større og større. Ved hvert valg har politikerne lovet at nå skal det satses på skolen. Nå skal det bli bedring, Og som nå er klart med all ønskelig tydelighet: den offentlige skolen blir dårligere og dårligere. Hvorfor skal velgerne stole på politikernes løfter denne gangen når de har sviktet hver gang tidligere?
Har man private skoler vil foreldrene legge et betydelig arbeid ned i å finne den skolen som passer for deres barn. (I dag blir barnet plassert etter geografisk tilhørighet.) Foreldrene vil aktivt følge med i sitt barns skolegang, og dersom det er problemer - mobbing, dårlige lærere, dårlig vedlikehold - vil de kunne ta sitt barn et ut av skolen og skolen vil miste inntekter. For å unngå dette vil skoleledelsen hele tiden sørge for at skolens kvalitet er god.
All erfaring og alle undersøkelser peker i en retning: de private skoler er av god kvalitet, mange av de offentlige skolene er av dårlig kvalitet. Alle barn i private skoler lærer, mange i de offentlige skolene lærer ikke. Politikerne fra stortingspartiene lover ved hvert valg at nå skal det satse på skolen, men allikevel blir det ikke bedre.
Kun DLF står for et alternativ. Også skolen bør privatiseres.