Dette er en overskrift som svært ofte passer når man skal skrive om at det som politikerne fra de andre partiene finner på. Denne gang er det planene om en ny valglov som foranlediger ovenstående overskrift.
Kravet om demokrati bygget opprinnelig på prinsippet «en mann ? en stemme», og selv om det til å begynne kun var rike menn som hadde stemmerett, så fikk alle vestlige land en utvikling som gjorde at etter hvert fikk alle, både kvinner og menn, stemmerett.
Men så skjedde det noe: det ble alminnelig oppslutning om den merkelige ideen at stemmer fra folk som bodde i tynt befolkede områder skulle telle mer enn stemmer fra folk som bodde i tett befolkede områder. Alle vestlige land har en slik ordning i dag: i Norge er det slik at stemmen til en Finnmarking teller omtrent dobbelt så mye som stemmen fra en Oslo-borger.
De fleste innser at dette er uholdbart, og nå diskuterer våre politikere ifølge dagens Aftenposten en ny valgordning. Og det viser seg at fortsatt skal folk i distriktene telle mer enn folk i tettbefolkede områder, og nå skal det gjøre på den måten at valgordningen skal ta hensyn til valgdistriktets areal. Ja, du leste riktig: valgområdets utstrekning skal telle med når antall representanter skal fordeles.
DLF mener at prinsippet bør være at enhver (voksen) skal ha en stemme, at hver stemme skal telle like mye, og at geografi ikke skal spille noen rolle.
I forbindelse med neste Stortingsvalg vil DLF legge frem et forslag til en ny valglov, men vi kan allerede nå avsløre noen av de elementene som dette forslaget antagelig vil inneholde.
Det er en sperregrense på 4 %
Hele landet blir en valgkrets
Stortingsmandatene fordeles matematisk etter stemmetall oppnådd i hele landet.
Partiene selv fordeler mandatene blant sine kandidater.
Eksempel: Hvis Høyre får 15 % av stemmene, vil det få tildelt 24 representanter, og Høyre bestemmer selv hvilke 24 personer dette skal være. Hvis Senterpartiet får 3,9 % av stemmene, vil det ikke bli representert på Stortinget.
Vi er overbevist om at dette er det eneste rettferdige når det gjelder valg til landets nasjonalforsamling. I denne ordningen vil geografi ikke spille noen rolle, distriktene vil ikke bli favorisert, man vil få en tilnærmet matematisk fordeling av mandatene, og partienes rolle vil bli anerkjent (i dag er det ikke et reelt samsvar mellom Grunnloven og systemet med partier).
Vi vil legge frem et detaljert forslag før neste Stortingsvalg.