Lærerstreiken og elevene

Det er igjen lærerstreik, og som alltid ser vi da på TVs nyhetssendinger intervjuer med noen gutter i 12-14 års-alderen som blir spurt om hva de synes om at læreren streiker og at de derved i noen dager eller uker ikke får noen undervisning. Og de er alltid kjempefornøyde! De får fri og kan bruke dagene til å spille fotball eller klatre i trær eller gjøre andre artige ting.

Vi skal ikke lagge alt for nye i dette - for energiske smågutter (og jenter) kan det være kjekt å få litt fri til å drive med andre ting enn skole, men poenget vårt er som følger: er den norske skolen slik at elevene oppfatter den som kjedelig?

Vi har et inntrykk av det. Vi har et inntrykk av at de fleste elever om ikke hater så i hver fall ikke liker skolen særlig godt. Når elvene til streikende lærere blir intervjuet har vi aldri hørt den si at "Å, det er så synd, vi skulle hatt så mange spennende timer i de neste ukene og nå er det fare for at vil går glipp av denne undervisningen." Vi har heller aldri hørt dem si noe som er i nærheten av dette, det eneste vi har hørt er "Jippi, vi får fri!"

Det er altså grunn til å tro at noe er alvorlig galt i norsk skole. Og vi kjenner jo til at norske elever gjør det dårlig i forhold til elever i land det er naturlig å sammenligne oss med, vi vet at norsk skole er blant de dyreste i verden, og vi vet at problemer som mobbing og uro forekommer alt for ofte.

Vi har ingen fasitløsning på hvordan disse problemene kan løses, men vi er overbevist om at dersom vi hadde hatt private, enkeltstående skoler med konkurranse seg imellom, ville alt dette vært bedre: skolene måtte da legge seg i selen for å gi elevene et godt tilbud, skolene ville måtte holde ro og måtte sørge for at mobbing ikke forekom. Og de skolene som oppnådde dårlige resultater ville bli presset til å legge om sine opplegg.

Ved et system med private skoler ville enkeltskoler kunne på en fullstendig ubyråkratisk måte prøve ut nye undervisningsopplegg, og hvis de skulle vise seg å fungere bedre ville slike opplegg raskt spre seg til flere skoler.

Vi vet at det finnes private skoler som fungerer svært godt på alle disse områdene, f.eks. Van Damme Academy i California, men dette er en svært dyr privat skole. Men dersom andre skoler kunne bruke noen av de elementer som denne skolen benytter så ville også disse få et bedre skoletilbud.

Vi har sans for smågutter som liker å spille fotball og som vil klatre i trær og lignende, men vårt inntrykk er at den skolen de tilbys kunne vært så mye bedre. Og da ville de kanskje ikke ha reagert med like stor glede som i dag dersom de går glipp av undervisning i noen uker.

Vi husker hva Aristoteles sa: "Alle mennesker er av natur slik at ønsker å lære" (hvorpå lærere som regel svarer "da har han ikke forsøkt seg på de elevene jeg har!"), og vi tror at Aristoteles har rett. Men undervisningsopplegget og rammen rundt må være slik at den passer elevene. Vi har et sterkt inntrykk av at dagens norske skole på dette område ikke fungerer godt. Og vi er overbevist om at et privat fleksibelt system vil føre til at alle skolene vil kunne gi elevene et bedre tilbud enn det som tilbys de unge i dag.