Hjelp til ulovlige innvandrere

Velferdsstaten fører til mange problemer, og i morges tok NRKs nyhetssending opp et av dem: er det kriminelt dersom for eksempel Røde Kors gir humanitær hjelp til ulovlige innvandrere?

Det finnes en del innvandrere som oppholder seg ulovlig i Norge, og dette er ofte folk som har fått avslag på søknad om oppholdstillatelse. Og har de fått avslag så har de ikke "rett" til sosialhjelp, bolig, legebehandling, utdannelse, osv., noe som er "gratis", dvs. betalt over skatteseddelen, for alle som oppholder seg lovlig i Norge.

Men hva hvis noen av de med ulovlig opphold trenger hjelp – til mat og klær og hus, og hvis Røde Kors gir slik hjelp – begår Røde Kors da et lovbrudd? Det var dette som var tema for NRKs reportasje om saken.

Vi skal ikke legge stor vekt på det poeng at lover i velferdsstater ikke er absolutte, men kun er veiledende, og at i mange tilfeller koster det ingen ting å bryte en lov, vi skal isteden kort skissere årsaken til problemet og det som etter vårt syn vil løse dette problemet fullt og helt.

For det første burde det som hovedregel ikke vært noe som helt "ulovlig opphold i Norge". (Dog et unntak: dersom et fremmed lands statsborger begår en forbrytelse som medfører utvisning, så kan "ulovlig opphold" forekomme dersom den dømte rømmer fra politiet under transport ut av landet eller han kommer tilbake etter å ha blitt sendt til sitt hjemland, men slike tilfeller vil være meget sjeldne.)

For det annet burde det ikke ha være noen offentlige støtteordninger. En av grunnene til at vi har problemer med innvandring – både mht. de som blir og de som ikke får bli - er at Norge har meget genereøse støtteordninger som omfatter alle som oppholder seg lovlig her. En slik ordning innebærer at det kommer mennesker hit som har som primært motiv å leve på norske støtteordninger. Hadde vi ikke hatt noen offentlige støtteordninger ville disse ikke kommet hit.

For det tredje har vi et problem i og med at innvandrere som ikke har fått opphold går og venter i lang tid på å bli sendt ut av landet. En viktig årsak her er at byråkratiet og politiet ser ut til å være svært ineffektive i slike saker; vi mener å ha hørt om personer som flere år etter endelig avslag på søknad om opphold fortsatt befinner seg i Norge. Vi vil si at dersom man har en ordning så bør den følges på en effektiv måte, og dette innebærer at de som ikke har lovlig opphold raskt bør sendes ut av landet.

Vi bør også nevne at vår svært ettergivende kriminalpolitikk medfører store problemer. Når som i dag kriminelle ikke settes i fengsel (eller i for liten grad settes i fengsel), fører dette naturlig nok til at en rekke kriminelle går løse - fordi de ikke blir straffet, mens de venter på å sone, eller fordi de har sonet alt for korte straffer hvis de ble dømt. At så mange kriminelle går løse betyr at kriminaliteten blir høyere enn den ellers ville ha vært. Vi tar også med at forbudet mot narkotika medfører en kraftig økning i reell kriminalitet.

Som man ser: problemene kommer av innvnadringspolitikken og kriminalpolitikken: å gi alle med lovlig opphold alt de trenger gratis og å være alt for milde overfor kriminelle, fører til store problemer. Dersom man hadde en annen innvandringspolitikk og en annen kriminalpolitikk, derom man hadde hatt en konsekvent liberalistisk politikk på disse områdene, ville de problemene vi nå har på disse områdene ikke eksistert.

Og for ordens skyld, dersom vi hadde hatt en liberalistisk innvandringspolitikk ville Røde Kors uten fare for å bryte loven kunnet hjelpe innvandrere – og andre - som trenger hjelp.