Flysikkerhet

Politiet klarte i forfjor å hindre at et norsk fly ble utsatt for en selvmordsaksjon: En asylsøker ville i 2003 gjennomføre en selvmordsaksjon mot et norsk innenriksfly. Da politiet avslørte ham, fant de planer, farlige materialer og et avskjedsbrev til familien.

Aftenpostens artikkel om saken ligger her.

Vi er selvsagt svært glade for at denne aksjonen ble avslørt og at mange menneskeliv ble spart. Vi er dog sterkt uenige i den vurderingen som lå til grunn for å holde dette hemmelig - denne saken er først blitt kjent nå, mer enn et år etter.

Men det som er vårt hovedfokus her og nå er dagens flysikkerhet. Kontrollen av passasjerene ble i fjor kraftig forbedret etter at en asylsøker forsøkte å styrte et fly ved å gå løs på pilotene med øks - vedkommende hadde klart å få med seg en øks om bord i kabinen. Dette skjedde på en flyplass hvor det overhodet ikke var noen kontroll av passasjerene før de gikk om bord.

Nå er det visstnok innført slik kontroll på alle flyplasser i Norge, og vi er glade for det. Man det er all grunn til å tro at kontrollen reguleres på en måte som gjør den langt mer ressurskrevende enn den burde være. Vi er tilhengere av at kontrollørene skal kunne velge ut hvilke passasjerer de finner det nødvendig å kontrollere. Vi er altså tilhengere av det som er forbudt i USA og som kalles "profiling". I dagens USA blir alle passasjerer kontrollert på samme måte ved ombordstigning: småbarn, kjendiser, politikere, gamle bestemødre, menn fra Midtøsten som reiser alene på enveisbillett: alle disse blir bedt om å ta av seg sine sko, alle blir fratatt neglsakser og lommekniver, etc. Det er altså forbudt ved lov å forskjellsbehandle disse.

Vi er tilhengere av "profiling": alle som har begått terroraksjoner de siste ti årene har vært arabiske menn fra Midtøsten, og vårt syn er at det da er all grunn til å undersøke disse. Det har aldri forekommet at en terroraksjon er blitt begått av gamle bestemødre, småbarn, kjendiser og politikere, og vi anser derfor at det som regel skulle være unødvendig å utsette disse for omfattende sikkerhetskontroller ved flyreiser.

Altså: kontrollen ved norske flyplasser bør skje på den måten at personer som tilhører grupper som tidligere har utført flykapringer bør utsettes for omfattende kontroll før de går om bord i et fly. De som tilhører grupper som aldri har begått terrorhandlinger bør som regel slippe å bli undersøkt.

Ja, dette er i strid med den sosialdemokratiske likhetstanken som her går ut på at alle skal plages like mye, og også av denne grunn er dette en god ordning.

Målet for DLF er selvsagt at alt som har både med fly, flyplasser og sikkerhetskontroller å gjøre bør være privat, og da vil markedet avgjøre hva som totalt sett er de mest effektive rutiner. De reisende vil da velge de flyselskaper som ikke er blitt utsatt for noe terrorangrep, og det vil være de som har de mest effektive rutiner for å hindre terrorister å komme om bord og som plager passasjerer flest minst mulig.

Vi frykter dessverre at dagens ordninger er ineffektive, og selv om sannsynligheten for at et norsk fly skal kunne bli styrtet av en kaprer er svært liten så vil vi gjerne at denne sannsynligheten skal bli enda mindre.