Sin egen verste fiende

De såkalte avsløringer av at butikker tar betaling av leverandører for å gi deres varer god plassering i butikkhyllene, har ført til en god del avisoppslag de siste ukene.

Vi kommenterte saken 11/1, og har i ukene etter dette uten overraskelse konstatert at vi er alene om vårt standpunkt: en forretning lever av å selge, og har all rett til også å selge gode hylleplasseringer til sine leverandører.

For igjen å kommentere hovedpoenget i den konkrete saken: flere kunder kjøper f.eks. Coca Cola enn Grans cola. Hvis Gran skulle ønske å overbevise coladrikkerne at deres cola er bedre enn Coca Cola, så kan de gjøre det ved å betale noen butikker for å gi Grans cola en mer prominent hylleplass. Med de ordninger som alle andre politikere etter de omtalte avsløringer nå ønsker, vil en slik type markedsføring være forbudt.

Det som skal skje heretter, hvis politikerne får det som de ønsker, er åpenbart at alle butikker må bruke like stor og like prominent hylleplass på Grans cola som på Coca Cola.

Vi kan ikke si annet enn at dette blir absurd.

Representanter for de store butikkjedene har også kommet med utspill i saken, og som vi kunne frykte er det ingen av dem som har forsvart butikkeiernes rett til å disponere sine lokaler - og sine hyller - slik de selv ønsker.I dag kommer det et utspill fra NorgesGruppen, omtalt på http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/4441505.html , som går ut på at de tar avstand fra sin tidligere praksis, og de omtaler den typen frivillige avtaler som dette handler om som en "utstrakt smørekultur" og "mafiatilastander".

De omtaler altså den helt lovlige og helt legitime og fullstendig moralske og nyttige praksis de hittil har praktisert som om den har vært kriminell.

Dette viser at kjøpmennene dessverre er kortsynte: de er ute etter å tjene penger - noe som er et høyverdig motiv, men de innser ikke at muligheten til å tjene penger forutsetter respekt for den private eiendomsrett, og at eiendomsrett betyr at den som eier noe kan disponere det slik han ønsker.

Når utenforstående - journalister, publikum, politikere - blander seg inn i hvordan enkelte disponerer sin eiendom, så er det skadelig å si at "det vi hittil har gjort er kriminelt, men nå skal vi legge om slik at det blir som dere ønsker". En slik omlegging, spesielt hvis den resulterer i et lovverk, er svært skadelig.

Det kjøpmennene burde ha gjort er å si at "det er vi som eier butikkene og da er det vi som tar avgjørelsene. Vi skal tjene penger, for å få dette til må vi gi kundene et best mulig tilbud, og det er det vi gjør når vi plasserer Coca Cola på en mer prominent plass enn Grans cola".

Det er svært beklagelig at kjøpmennene ikke innser at de ved denne sin imøtekommenhet ikke overfor kundene, men overfor politikere og mer eller mindre selvutnevnte forbrukertalsmenn, oppfører seg ødeleggende, både for dem selv og da også for deres kunder. Blir muligheten til å tjene penger redusert, vil dette medføre en redusert velstand for alle.

Denne konkrete saken har enda en gang vist at det i den almenne debatt ikke er noen som forsvarer individets frihet og kapitalismen, den frie markedsøkonomi. Den har også vist at dagens kapitalister er kapitalismens verste fiende. Og da er de også sin egen fiende, det de gjør er selvødeleggende.