Rådyr bensin

Da jeg studerte var det mange av mine medstudenter som gikk med buttons hvor det sto "Bilfri by". Spesielt ett par jeg omgikkes var svært ivrige privatbilmotstandere; de studerte på Blindern, de bodde på studentbyen på Sogn og gikk eller syklet til Blindern. De mente at man – dvs. omtrent alle som bodde i by - måte klare seg uten privatbil; det var bare å gå eller sykle eller reise kollektivt, mente de.

Noen år etter at de var ferdige med studiene hadde de giftet seg, de hadde jobb på forskjellige steder, de hadde barn og de hadde en bolig som lå langt fra både barnehaven og begges arbeidssteder. Og de hadde kjøpt seg privatbil, en bil som de sa de ikke kunne klare seg uten. De brukte ikke lenger buttons hvor det sto "Bilfri by".

Jeg kom til å tenke på dette da jeg så overskriften på forsiden av dagens Aftenposten: Nettversjonen er som følger: Bare rådyr bensin kan gi klimakutt som monner.

Det er snakk om at bensinen må opp til over 30 kr per liter for at biltrafikken skal kunne reduseres, noe som alle unntatt vi i DLF mener er nødvendig for å redde klimaet, dvs. for å forhindre farlige klimaforandringer.

Vi i DLF mener at bilen er et stort gode, vi mener at det aller meste av den bilkjøring som forekommer er nødvendig eller gir stor glede og nytte til de som kjører. Vi er derfor sterkt imot alle statlige restriksjoner på bilkjøring; vi er imot alle avgiftsøkninger, og vi er imot alle forsøk på å innføre bilfrie dager eller andre restriksjoner på bilkjøring.

(Ja, det er presedens i Norge for rasjonering og bilfrie dager: Under den såkalte bensinkrisen på 70-tallet var det enkelte bilfrie dager; det var enkelte dager forbudt å kjøre bil dersom man ikke hadde dispensasjon, og det ble sendt ut rasjoneringskort til alle bileiere. Heldigvis ble det kun noen få bilfrie dager, og rasjonering av bensin ble ikke innført).

Dessverre er folk flest tilhengere av klimahysteriet, de har kjøpt bløffen om at menneskelig aktivitet, dvs. brenning av fossilt brensel spesielt innen privatbilismen, fører til farlige forandringer av klimaet, og at man må gjøre noe. Dessverre er det mange som ikke innser hva det politikerne ønsker å gjøre vil medføre for dem selv. Dersom disse klimatiltakene blir gjennomført vil all bilkjøring bli mye dyrere, og det å kjøre til jobb, det å kjøre barn til barnehave, det å besøke venner som bor kronglete til, vil bli mye mer ressurskrevende.

Dersom disse tiltakene blir gjennomført vil det ha en sterkt negativ innvirkning på folks levestandard (og det vil ikke ha noen effekt på klimaet).

Støtten til den dominerende klimapolitikken, og til de partiene som går inn for den, bunner i to feiloppfatninger: den ene er at det er viktig å "redde" klimaet og at dette kan gjøres ved å redusere bilkjøring, og at folk flest ikke fullt ut er klar over de sterkt negative effekter dette vil ha på dem selv.

Så hvis dette tiltaket - rådyr bensin - blir gjennomført, vil folk oppleve kun negative effekter, og ingen positive. Men når de ikke vil lytte til andre stemmer enn miljøbevegelsen og de politikerne som bruker disses argumenter for å komme i posisjon, så får de det de fortjener: et mye tyngre liv. (Skrevet av VM.)